Διαλογισμοί στον Δράκο, Sobin Park
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης
Εγκαίνια: Παρασκευή, 22 Μαΐου 2015, 19:30
Αίθουσα Πυροβολικού Φορτέτζα
Επιμέλεια: Θάλεια Βραχοπούλου
Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης με ιδιαίτερη χαρά παρουσίασε μία ατομική έκθεση που ήρθε από την Κορέα. Πρόκειται για την έκθεση Διαλογισμοί στον Δράκο της SobinPark. Η έκθεση, σε επιμέλεια της Δρ. Θάλειας Βραχοπούλου, Καθηγήτριας Εικαστικών Τεχνών στο JohnJay College της Νέας Υόρκης, εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 22 Μαΐου, στις 19:30, στην Αίθουσα Πυροβολικού, στην Φορτέτζα.
Για την έκθεση της Sobin Park: Διαλογισμοί στον Δράκο, η Θάλεια Βραχοπούλου γράφει:
Το ενδιαφέρον της Sobin Park για τη μορφή του δράκου και την αντίθεση που προκύπτει από την επαφή του με την απαλή επιδερμίδα μιας όμορφης γυναίκας είναι αδιάλειπτο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα μέσα και η τεχνοτροπία της δεν άλλαξαν στο πέρασμα των χρόνων. Η καλλιτεχνική της φόρμα εμπλουτίστηκε, τα ασπρόμαυρα σκίτσα που έκανε με μολύβι τώρα περιέχουν χρώμα και επίσης ενσωματώνει στα έργα της το υπόβαθρο του καμβά. Επιπλέον, εισάγει στην εικονοπλασία της το θέμα της πόλης, αντιπαραθέτοντας εικόνες της Σεούλ με άλλες από τη Νέα Υόρκη ή από φανταστικά τοπία. Όμως ο δράκος, εικονιζόμενος σε περιπτύξεις με μια γυναικεία φιγούρα, παραμένει το βασικό της μοτίβο, ένα μοτίβο το οποίο κατέχει κεντρική θέση στην τέχνη της Κορέας, τόπο καταγωγής της Park, αλλά και της Κίνας. Στην τελευταία χώρα, εκεί που γεννήθηκε ο μύθος του δράκου, βρίσκεται η κατοικία και η επαγγελματική έδρα της καλλιτέχνιδος αυτό τον καιρό.
Η πολυετής δουλειά της Park με συνθέσεις που φέρνουν κοντά δράκους και γυναίκες είναι ένα μυστήριο που πλησιάζει στα όρια της εμμονής ή μήπως μπορούμε να την δούμε σαν ένα είδος διαλογισμού; Θέτω το ερώτημα επειδή τα σκίτσα της Park πάνω σε επιφάνειες μνημειώδους κλίμακας απαιτούν τη συνεχή, συγκεντρωμένη προσπάθεια πολλών ημερών ή και εβδομάδων. Μια τόσο λεπτομερής τεχνική σαν τη δική της βρίσκει συνήθως πρόσφορο έδαφος σε μικρότερες επιφάνειες, ακριβώς επειδή απαιτείται τόση δουλειά. Ήδη από την αρχαιότητα, το σχέδιο με λεπτές γραμμές συνδέθηκε με την εκτέλεση δύσκολων λεπτομερειών. Αυτό ίσχυε και στην αρχαία Ελληνική τέχνη όπως μαρτυρεί η ιστορία με τα περίφημα αληθοφανή σταφύλια του ζωγράφου Ζεύξη από τη Θάσο (5ος αι. π.χ.). Ο αριστοτεχνικός χειρισμός της φωτοσκίασης επέτρεψε στο Ζεύξη να εξελίξει την τέχνη του σε άλλο επίπεδο, καθώς οι περισσότεροι ζωγράφοι της εποχής έδιναν έμφαση στο περίγραμμα, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να φαίνονται επίπεδες οι μορφές. Τα σταφύλια του Ζεύξη, αντιθέτως, έμοιαζαν τόσο αληθινά που ξεγελούσαν ως και τα πουλιά, τα οποία έρχονταν να τα τσιμπήσουν. Σε αντίθεση όμως τον αρχαίο ζωγράφο, που δημιουργούσε οπτικές πλάνες μιμούμενος υπαρκτά αντικείμενα, η Park αντλεί έμπνευση από τη φαντασία της.
Οι μεγαλειώδεις συνθέσεις της Park, που εκτείνονται στον οριζόντιο άξονα, μας προσφέρουν μια πανοραμική εικόνα των περιπαθών εναγκαλισμών του δράκου με τις ηρωίδες της. Γεννούν στον θεατή ένα αίσθημα περιέργειας ή και ζήλιας: ποιος δεν θα ήθελε να είναι το αντικείμενο μιας τόσο απόλυτης λατρείας; Η συγκατάθεση των γυναικείων μορφών, ακόμη και ο ενεργός τους ρόλος στο ερωτικό σμίξιμο λειτουργεί σαν αφροδισιακό που εξάπτει τη φαντασία και εγείρει τα πάθη, σκανδαλίζει και υπαινίσσεται, είναι ταυτόχρονα τρυφερό και πνευματικό.
Την βραδιά των εγκαινίων προς τιμήν της καλλιτέχνιδας και της Επιμελήτριας τραγούδησαν η Ειρήνη και Μαρία Μπαρουξή.
Οι έκθεση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου.
Η διάρκειά της ήταν έως τις 26 Σεπτεμβρίου 2015.
Είσοδος ελεύθερη.
Επικοινωνία:
ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Ρεθύμνης (Κ.Ε.ΔΗ.Ρ.)
Μεσολογγίου 32, 74 100 Ρέθυμνο
Τ: +30 28310 52530, F: +30 28310 52689
info@cca.gr • cca.gr
tvrachopoulos@gmail.com