Ελληνική Ζωγραφική, αρχές του 20ου αιώνα
Επιμέλεια: Ανδρέας Ιωαννίδης
8 Δεκεμβρίου 1996 – 12 Φεβρουαρίου 1997
Το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης (σημερινό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης), εγκαινίασε στις 7 Δεκεμβρίου το βράδυ, την έκθεση “Ελληνική Ζωγραφική – Αρχές του 20ου αιώνα”.
Η έκθεση περιελάμβανε έργα των: Μαλέα Κων/νο, Παρθένη Κων/νο, Παπαλουκά Σπύρο, Λύτρα Νικόλαο, Τριανταφυλλίδη Θεόφραστο, Φλωρά – Καραβία Θάλεια, Ροϊλό Γεώργιο, τα οποία ανήκαν στις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης.
Η επιμέλεια της έκθεσης ήταν του Ανδρέα Ιωαννίδη, ιστορικού της τέχνης, Επιμελητή της Εθνικής Πινακοθήκης.
Οι επισκέπτες κατά τη διάρκεια των εγκαινίων είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ξενάγηση του Επιμελητή της έκθεσης.
Η έκθεση αυτή, όπως ανέφερε η κα Μαρία Μαραγκού, αποτελούσε μία συνέχεια καθώς παλαιότερα είχαν φιλοξενηθεί στο Κ.Σ.Ε.Δ. έργα της Εθνικής Πινακοθήκης του 18ου και 19ου αιώνα.
Όπως ο κος Ιωαννίδης σημείωσε σε σχετικό κείμενό του: …”Παρ’ όλες τις διαφορές όλων αυτών των ζωγράφων μεταξύ τους, κοινό στοιχείο είναι ότι κατ’ ουσίαν μένουν δέσμιοι της ορατής πραγματικότητας, καθένας βέβαια με τον δικό του τρόπο, χωρίς να μπορέσουν να ανεξαρτητοποιήσουν το έργο, δηλαδή τον εαυτό τους, από δοσμένους κανόνες· για όλους η θάλασσα δεν παύει να παραμένει μπλε. Παρ’ όλα αυτά όμως, συνιστούν την πρώτη προσπάθεια απαγκίστρωσης από τον καταναγκασμό της «αντικειμενικότητας» του ακαδημαϊκού νατουραλισμού. Έτσι, αν και ξεκινάνε πάντα από το ορατό, βλέπουμε ότι καταλήγουν κυρίως οι ζωγράφοι της δεύτερης κατηγορίας, σε ένα πλαστικό ισοδύναμο, μέσα στο οποίο αποκαλύπτονται, ή παράγονται καινούρια, νοήματα της γύρω μας πραγματικότητας, επιβεβαιώνοντας έτσι μία από τις βασικές λειτουργίες της τέχνης, η οποία θα πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις από τη γενιά του ’30 και μετά, με την κυριαρχία του υποκειμενικού στοιχείου στη θεώρηση του κόσμου»...
Στα πλαίσια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεναγήσεις καθώς και ανοικτές στην πόλη διαλέξεις ιστορίας της τέχνης.
Με αφορμή την έκθεση κυκλοφόρησε δίγλωσσος κατάλογος.
Παράλληλα παρουσιάστηκαν εκ νέου 20 από τα έργα του Λευτέρη Κανακάκι, από τη Μόνιμη Συλλογή του Κ.Σ.Ε.Δ. μέσα στα οποία ήταν και το καινούργιο απόκτημα «Κούρος με σημαία». Ένα αξιόλογο έργο το οποίο ανήκε σε συλλέκτη και κατάφερε να αποκτήσει το Κέντρο.