Έλυτρον. Από τη Βενετία στο Ρέθυμνο
Ευγενία Αποστόλου, Γιώργος Γυπαράκης, Νάκης Ταστσιόγλου
Επιμέλεια: Μαρία Μαραγκού
17 Αυγούστου – 7 Σεπτεμβρίου 1996
Εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 16 Αυγούστου 1996, στον Άγιο Φραγκίσκο Ρεθύμνης η έκθεση ΕΛΥΤΡΟΝ.
Η έκθεση αποτελούσε τη συμμετοχή του Κέντρου Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης (σημερινό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης) στο 10ο Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνης.
Το ΕΛΥΤΡΟΝ ήταν μία εικαστική διαδρομή με πρώτο σταθμό το Ελληνικό Ινστιτούτο της Βενετίας στον Άη Γιώργη, στο πλαίσιο της ελληνικής συμμετοχής στην Biennale Βενετίας του 1995. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη κι έπειτα στη Βασιλική του Αγίου Φραγκίσκου που χρονολογείται από το 15ο μ.Χ. αιώνα.
Στην έκθεση όπως συμμετείχαν οι καλλιτέχνες Ευγενία Αποστόλου, Γιώργος Γυπαράκης, Νάκης Ταστσιόγλου.
Η έμπνευση των έργων αντλούσε μέσα από τα βενετσιάνικα κανάλια και τα palazza της πόλης. Γι’ αυτό και το 1995 στην Biennale της Βενετίας που γιόρταζε τα 100 της χρόνια, έμοιαζε σαν σώμα ομοούσιο με τη γειτονιά των Greci με το εξαίσιο Poute Greco.
Η συμμετοχή του Κ.Σ.Ε.Δ. στο Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνης, που γιόρταζε τα 10 χρόνια του, εκφράστηκε με το ΕΛΥΤΡΟΝ. Μία έκθεση που ερχόταν από τη Βενετία και μπορούσε να νοιώσει την ατμόσφαιρα του μνημείου του Αγίου Φραγκίσκου με το σεβασμό που του άρμοζε.
Η σύνδεση των δύο πόλεων μέσα από τους δρόμους της τέχνης: Ο Γιώργος Γυπαράκης και ο Νάκης Ταστσιόγλου επεκτείνονταν και στον εξωτερικό χώρο του Μνημείου, δημιουργώντας ένα καινούργιο έργο ειδικά για τον Άγιο Φραγκίσκο.
Η πρόκληση βρισκόταν ακριβώς στο διάλογο των έργων των τριών καλλιτεχνών με το αναγεννησιακό περιβάλλον, με τους όρους της γλώσσας του δικού μας χρόνου. Η άρνηση αναπαραγωγής εικόνων και μορφών που δόξαζαν, δήθεν τη μνήμη, ήταν φανερή.
Η έκθεση ήταν ανοικτή για το κοινό έως τις 7 Σεπτεμβρίου 1996.