Η Φύση σε δέκα κεφάλαια
Σύγχρονοι Τσέχοι καλλιτέχνες
Το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης (σημερινό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης), παρουσίασε την έκθεση «Η Φύση σε δέκα κεφάλαια. Σύγχρονοι Τσέχοι καλλιτέχνες». Η έκθεση που οργανώθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος APOLLONIA, παρουσίασε τη δουλειά δέκα σύγχρονων Τσέχων καλλιτεχνών.
Το πρόγραμμα APOLLONIA που συστάθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης έχει στόχο αρχικά να ανακαλύψει, να αναγνωρίσει και να καταγράψει τις πολλαπλές συνισταμένες εκπροσώπησης, όπως έγραψε στο εισαγωγικό κείμενο στον κατάλογο της έκθεσης ο Δημήτρης Κωνσταντινίδης – Διευθυντής του προγράμματος, της σύγχρονης τέχνης σε χώρες που για μεγάλο χρονικό διάστημα είχαν απομονωθεί και αναδιπλωθεί.
Το Κέντρο ως μέλος του δικτύου ευρωπαϊκών κέντρων σύγχρονης τέχνης, συμμετείχε στο πρόγραμμα και φιλοξένησε την έκθεση στους χώρους του Ε.Ο.Μ.Μ.Ε.Χ. στην παλιά πόλη του Ρεθύμνου. Η έκθεση «Η Φύση σε δέκα κεφάλαια. Σύγχρονοι Τσέχοι καλλιτέχνες» που προτάθηκε από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Πράγας με επιμελητές τους Ivan Neumann και Alena Potůčková είχε ήδη παρουσιαστεί με επιτυχία από το CRAC Alsace του Altkirch και Badischer Kunstverein της Karlsruhe.
Η Μαρία Μαραγκού, Διευθύντρια του Κέντρου Ρεθύμνης, συμμετείχε στην επιτροπή των ειδικών που ανέλαβαν την υλοποίηση της έκθεσης, μαζί με τους δύο επιμελητές, τον Jean-Claude Altoé, Διευθυντή του CRAC Alsace και τον Andreas Vowinckel, πρώην Διευθυντή του Badescher Kunstverein.
Στην έκθεση, τα εγκαίνια της οποίας έγιναν το Σάββατο 5 Ιουνίου 1999, συμμετείχαν οι καλλιτέχνες Zdeněk Sỳkora, Ivan Ouhel, Jiři Sozanskỳ, Miloš Šejn, Michael Rettstein, Ivan Kafka, František Skála, Jiři Černickỳ, Pavel Kopřiva, Lukáš Rittstein.
Η έκθεση πραγματοποιήθηκε από το πρόγραμμα APOLLONIA με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού της Τσεχίας, του Υπουργείο Εξωτερικών της Τσεχίας και του Υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας.
Για τη σημερινή καλλιτεχνική σκηνή, όπως έγραψαν οι επιμελητές της έκθεσης στον κατάλογο, η καθοριστική ιστορική περίοδος φαίνεται να είναι εκείνη που καλύπτει τις δεκαετίες ’60 ως ’80. Η ιστορία των εικαστικών τεχνών στην Τσεχία έχει σημαδευτεί από περίπλοκες μεταμορφώσεις, οι οποίες σχετίζονται με τις κοινωνικοϊστορικές αναταραχές, που φούντωσαν στο χώρο της Κεντρικής Ευρώπης.
Μόνο μετά το 1989, γράφουν οι επιμελητές, όταν θεμελιώθηκαν οι δημοκρατικές αρχές που ίσχυαν στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, οι εικαστικές τέχνες της χώρας αυτής μπόρεσαν πραγματικά να ενωθούν με το ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό σύμπαν.
Το σκεπτικό της έκθεσης ήταν αφιερωμένο στη φύση, ένα θέμα που οι επιμελητές θεωρούσαν ενδεικτικό τόσο στο τσέχικο όσο και στο διεθνές πλαίσιο με την ευχή να παρουσιάσουν, αν και σε περιορισμένη κλίμακα, όλη την γκάμα της τσέχικης τέχνης υπό το πρίσμα της μεγαλύτερης δυνατής διεύρυνσης. Η επιλογή των δημιουργών περικλείει όλες τις γενιές των Τσέχων καλλιτεχνών από τους πρώτους μοντερνιστές έως τους νεότερους.
Με την ευκαιρία της έκθεσης κυκλοφόρησε κατάλογος τετράχρωμης εκτύπωσης στα ελληνικά, τα γαλλικά και τα γερμανικά, με πλούσιο φωτογραφικό υλικό και κείμενα από τους Δημήτρη Κωνσταντινίδη, Ivan Neumann, Alena Potůčková, Jean-Claude Altoé, Andreas Vowinckel, Μαρία Μαραγκού.
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης που παρέμεινε ανοικτή για το κοινό μέχρι τις 29 Αυγούστου 1999, έγιναν ξεναγήσεις για παιδιά και ενήλικες, εκπαιδευτικά προγράμματα, διαλέξεις.