Γεράσιμος Στέρης. Σχέδια 1920 - 1935
Το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης (σημερινό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης) σε συνεργασία με την Alpha Bank παρουσίασαν στο Ρέθυμνο δύο εκθέσεις έργων σημαντικών ελλήνων καλλιτεχνών της διασποράς, του Γεράσιμου Στέρη, Σχέδια 1920-1935 και της Χρύσας, Κυκλαδικά Βιβλία που ανήκουν στη Συλλογή της Τράπεζας. Οι εκθέσεις, των οποίων τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 10 Ιουνίου 2000, στεγάστηκαν στο διώροφο κτίσμα του Πυροβολικού στο ενετικό κάστρο της πόλης και παρέμεινε ανοικτή για το κοινό έως τις 30 Ιουλίου 2000.
Ο Γεράσιμος Στέρης (Γεράσιμος Σταματελάτος (1896-1987), ένας άλλος σημαντικός καλλιτέχνης που ανήκει στον ελληνισμό της διασποράς, παρουσίασε μόνο δυο φορές έργα του στην Ελλάδα: το 1931 στην Αθήνα και το 1936 στη Θεσσαλονίκη, γιατί αμέσως μετά ταξίδεψε ταξίδεψε στην Αμερική, όπου και χάνονται τα ίχνη του. Οι εκθέσεις του αυτές ήταν όμως αρκετές, για ν’ αποκαλύψουν στον ανυποψίαστο Έλληνα θεατή μια άλλη εκδοχή του «μοντέρνου», αλλά και της «ελληνικότητας»… Καθώς ο καλλιτέχνης είχε ζήσει αρκετά χρόνια στο Παρίσι στη δεκαετία του ’20, το έργο του απηχούσε το ανανεωτικό πνεύμα της εποχής, χωρίς να είναι ξεκομμένο από την ελληνική πραγματικότητα («Ιστορία της Τέχνης στην Ελλάδα, Ζωγραφική και γλυπτική του 20ου αιώνα», Μιλτιάδης Μ. Παπανικολάου).
Το σχέδιο του Στέρη, γράφει ο κριτικός τέχνης Κώστας Σταυρόπουλος, ανασαίνει στους ρυθμούς της οξυδέρκειας του Πικάσο και του Ντε Κίρικο. Και οι τρεις τους διδάσκουν ότι η τέχνη της ζωγραφικής είναι πριν απ’ όλα τέχνη του σχεδίου. Η κρυφή πηγή έμπνευσης του σχεδίου του είναι η αιγαιοπελαγίτικη τέχνη της γλυπτικής σε βάθος πέντε χιλιάδων χρόνων και η σύγχρονη τέχνη και ο πολιτισμός της Κεντρικής Ευρώπης που την είπαν μοντέρνα τέχνη.
Ο ίδιος ο Στέρης είπε: «Η προσπάθειά μου είναι να συλλάβω το αρχαίο ελληνικό όραμα. Το πυθαγόρειο. Όχι του ψευτοκλασικισμού αλλά το παλαιότερο, να δώσω με χρώματα και μορφές την ανθρωπότητα σ’ ένα ελληνικό αίσθημα. Θέλω να κάνω καθάρια χρώματα και μορφές γιατί το διαυγές είναι το ελληνικό. Η φόρμα να είναι πλαστική, νετή. Θα ήμουν ευτυχής να συλλάβω το συναίσθημα, αυτό που είναι χυμένο στην ελληνική ατμόσφαιρα και δε βρίσκεται σε κανένα μέρος του κόσμου…».
Στη συλλογή της ALPHA Bank βρίσκονται τριανταεπτά σχέδια του Γεράσιμου Στέρη, από την περίοδο 1920-1935.
Την έκθεση επιμελήθηκε η Κατερίνα Κοσκινά, Επιμελήτρια της Συλλογής της ALPHA Bank.
Με την ευκαιρία της έκθεσης κυκλοφόρησε δίγλωσσος κατάλογος (ελληνικά-αγγλικά) με φωτογραφίες από τα έργα που παρουσιάστηκαν. Η Κατερίνα Κοσκινά υπογράφει το κείμενο για τη Χρύσα και ο Κώστας Σταυρόπουλος αυτό για τον Γεράσιμο Στέρη. Η έκδοση συνοδευόταν από εισαγωγικά σημειώματα της Διοίκησης της Τράπεζας και της Διευθύντριας του Κ.Σ.Ε. Δ., Μαρίας Μαραγκού.
Κατά τη διάρκειά της έγιναν ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα.