Γκρίζο

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ρέθυμνο, 12 Ιουνίου 2007
«Γκρίζο»

Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η παρουσίαση από το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ρεθύμνης (σημερινό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης) της έκθεσης «Γκρίζο» που εγκαινιάστηκε στο Κτίριο Πυροβολικού και στο Τζαμί Ιμπραήμ Χαν, στη Φορτέτσα Ρεθύμνου, τον Απρίλιο 2007. Η έκθεση παρέμεινε ανοιχτή έως και την Κυριακή 17 Ιουνίου 2007.


Επρόκειτο για μία συμπαραγωγή του Κέντρου Σύγχρονης Tέχνης με το Σπίτι της Κύπρου η οποία εγκαινιάστηκε αρχικά τον Φεβρουάριο 2007 από τον Υπουργό Πολιτισμού κο Γιώργο  Βουλγαράκη στο Σπίτι της Κύπρου και στη Γκαλερί Ζουμπουλάκηστην Αθήνα.

Στην έκθεση συμμετείχαν οι καλλιτέχνες Ανδρέας Σάββας, Δανάη Στράτου, Σωκράτης Φατούρος και Γιούλα Χατζηγεωργίου.

Το γκρίζο φόντο, για τις εξαίσιες φωτογραφίες κάποιας παλιότερης εποχής αλλά και το κατ’ εξοχήν χρώμα που απασχόλησε τη λογοτεχνία για να περιγράψει τη ροπή προς τη μελαγχολία, χρώμα του φθινοπώρου αλλά και της πολιτικοοικονομικής κατάστασης καθώς και ζήτημα των όποιων ορίων της τέχνης ή της καθημερινής ζωής, δίνει τον τίτλο της έκθεσης στο Σπίτι της Κύπρου και τη γκαλερί Ζουμπουλάκη κατ’ αρχήν και στο Κτίριο Πυροβολικού και Τζαμί Ιμπραήμ Χαν, στο Ρέθυμνο, στη συνέχεια.

Επρόκειτο για μια  παραγωγή καινούργιων έργων των καλλιτεχνών που είχαν δουλευτεί τα δύο τελευταία χρόνια πάνω στο «Γκρίζο», δηλαδή τις γκρίζες ζώνες του χάρτη ή της ψυχής με την κινητοποίηση, ασφαλώς, της γκρίζας ζώνης του εγκεφάλου.

Τα έργα των καλλιτεχνών, δημιουργήθηκαν με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου και δύο ελλήνων συλλεκτών, του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου και του Σωτήρη Ιωάννου.

Την επιμέλεια της έκθεσης είχε η Μαρία Μαραγκού.

Χορηγοί της έκθεσης είναι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, το περιοδικό Highlights και οι Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, Σωτήρης Ιωάννου και Δάκης Ιωάννου.



Λίγα λόγια για την έκθεση...
Ο Ανδρέας Σάββα με το έργο του κινείται γύρω από τα όρια των αντιθέτων, μαύρου-άσπρου, καλού-κακού, υπερδύναμης-μικρού κράτους, Εκφράζεται με την παρουσία της Κυπριακής σημαίας και του διαλόγου που κάνει το σύμβολο με τη σημαία των ΗΠΑ που είχε πίσω του ο John Kerry στην προεκλογική του ομιλία για την προεδρία της υπερδύναμης, σε ένα χώρο μοιρασμένο στους άξονες των “good and evil» του προέδρου Bush αλλά και στη διχοτόμηση της Κύπρου.

Η Δανάη Στράτου με το έργο “Cut” συναντά το γκρίζο σε επτά διαχωριστικές ζώνες του πλανήτη οι οποίες συντηρούνται και ενισχύονται από χρόνιες αντιπαραθέσεις στρατών, κρατών και προκαταλήψεων. Φωτογραφίζοντας τις δύο πλευρές εκατέρωθεν του κάθε διαχωρισμού αντιπαραθέτει τις σημασίες αλλά και την αμοιβαιότητα των ερωτηματικών τους. Τα επτά ζευγάρια  των φωτογραφιών της εγκατάστασης συνθέτουν μια νέα ζώνη-διάδρομο που ο θεατής διασχίζει εξομαλύνοντας την αντίθεση.

Ο Σωκράτης Φατούρος με το έργο “Parasite” δημιουργεί μια αρχιτεκτονική κατασκευή που φέρει ζωγραφικές και γλυπτικές φόρμες, μια εφήμερη κατασκευή δύο επιφανειών που, λειτουργεί παρασιτικά, αφού το ένα μισό προσπαθεί να προσαρμοστεί στο άλλο. Είναι ένας αποδημητικός ζωντανός οργανισμός που προσπαθεί να ενταχτεί και που οι ανάγκες του γίνονται και ανάγκες του δέκτη, δημιουργώντας μια «γκρίζα»  συμβίωση στην οποία στοιχεία του ενός έχουν εισχωρήσει στον άλλο, παράγουν νέες μορφές και σχηματοποιούν παράσιτο και υποδοχέα σε εφήμερη αρμονία.

Η Γιούλα Χατζηγεωργίου δημιουργεί μια σειρά από προβολές που φέρνουν φόβους και αγωνίες, δοκιμάζουν αντοχές και κάνουν διάλογο με τις γκρίζες ζώνες των αισθημάτων όπου δεν υπάρχει ούτε λύπη ούτε χαρά. Στις προβολές, ο θεατής παρακολουθεί ένα μαχαίρι που σχίζει συνεχώς  το νερό ή ένα πρόσωπο που πίνει συνεχώς νερό, εκφράζοντας τον θυμό που δεν καταλαγιάζει ή την επιθυμία που δεν ικανοποιείται. Η επανάληψη της κίνησης στην επιφάνεια του νερού, στην καθαρότητα  δηλαδή είναι η επιλογή μιας κάθαρσης.