Objecthood 00
Νέες Αντιλήψεις για το αντικείμενο
Το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης (σημερινό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης), εγκαινίασε το Σάββατο, 11 Δεκεμβρίου 1999, στην Αίθουσα Πυροβολικού στη Φορτέτσα, την έκθεση με τίτλο Objecthood 00. Νέες Αντιλήψεις για το αντικείμενο. Μία έκθεση που είχε ήδη οργανώσει και παρουσιάσει με επιτυχία στην Αθήνα, η Ελληνοαμερικανική Ένωση.
Η έκθεση Objecthood 00 (όπως εν συντομία δηλώνει και ο τίτλος της) αποτελούσε μία προσπάθεια διερεύνησης των ορίων μεταξύ τέχνης και design. Πολλοί σύγχρονοι Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν μέσω του έργου τους την σχέση του Ανθρώπου με τη Αντικείμενο, να ερευνήσουν –χρόνια μετά την επανάσταση του Marchel Duchamp και με βάση τα δεδομένα της μετα-βιομηχανικής ψηφιακής εμφάνισης του αντικειμένου- την νέα λειτουργικότητά του.
Έτσι και τα έργα της έκθεσης αυτής, παρείχαν αφετηρίες, αλληγορίες, συνεκδοχές, ιδέες και εικόνες μιας μελλοντικής «ποιητικής κατοικισιμότητας» του κόσμου. Ούτως ή άλλως η διαφήμισης, τα mass media και η λαϊκή κουλτούρα επιμένουν μέχρι σήμερα σε ένα είδος εξιδανικευμένης μεταλειτουργικότητας, ενώ ο κινηματογράφος (Charlie Chaplin, Jacques Tati κ.α.) και η δοκιμιογραφία (Jean Baudrillard) έδειξαν ότι ο άνθρωπος μπροστά στον υπερλειτουργισμό των αντικειμένων γίνεται ο ίδιος δυσλειτουργικός και ανορθολογικός.
Στην έκθεση συμμετείχαν, με νέα ως επί το πλείστον έργα που κατασκευάστηκαν ειδικά γι’ αυτήν οι εξής καλλιτέχνες: Liam Gillick, Jim Isermann, Jorge Pardo, Joe Scanlan, Δήμητρα Βάμιαλη, Σοφία Βάμιαλη, Δημήτρης Κοζάρης, Μίλτος Μανέτας, Αντώνης Μιχαηλίδης, Μαρία Παπαδημητρίου, Αλέξανδρος Ψυχούλης και ως guest group η ομάδα Chelsea World με το ομώνυμο interactive Internet project της.
Το Chelsea, η πόλη της Σύγχρονης Τέχνης και Αρχιτεκτονικής βρίσκεται στους Ενεργούς Κόσμους. Η πόλη έχει κατασκευαστεί ψηφιακά και επεκτείνεται γρήγορα με νέα κτίρια και τόπους για τις τέχνες.
Τους κατοίκους της αποτελούν Ινστιτούτα Σύγχρονης Τέχνης, Ιδρύματα, γκαλερί και γραφεία για επαγγελματίες της Τέχνης που ενδιαφέρονται για αυτό το μέσο. Ταυτόχρονα μια ποικιλία από καλλιτέχνες διατηρούν χώρους στο Chelsea.
Από το 1998 βρίσκεται εγκατεστημένο και παρουσιάζεται στην Ευρώπη, στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Arco ’99 στην Μαδρίτη. Προσεχείς εκθέσεις περιλαμβάνουν το “Project Room” στο Σικάγο και στην Kunsthalle Dusseldorf, στην Γερμανία.
Τα περισσότερα έργα για την έκθεση κατασκευάστηκαν βάσει των σχεδίων των καλλιτεχνών από τις εταιρίες «ΤΟ ΕΠΙΠΛΟ» και «ΝΕΦΕΛΗ ΕΠΕ». Ορισμένοι από τους ξένους συμμετέχοντες στην έκθεση καλλιτέχνες, παραβρέθηκαν στα εγκαίνιά της χάρη στην υποστήριξη του Μορφωτικού Γραφείου της Αμερικανικής Πρεσβείας.
Την επιμέλεια της έκθεσης και του δίγλωσσου καταλόγου που την συνόδευσε είχαν (με αλφαβητική σειρά): Νάντια Αργυροπούλου, Ιστορικός Τέχνης-Διευθύντρια Πολιτιστικών ΕΑΕ, Δήμητρα Βάμιαλη, curator και καλλιτέχνης, Σοφία Βάμιαλη, designer και Γιώργος Τζιρτζιλάκης, αρχιτέκτονας και θεωρητικός. Στον κατάλογο της έκθεσης, με πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τις δουλειές των καλλιτεχνών, συμμετείχε επίσης με κείμενό του ο ιδρυτής και Διευθυντής του Μουσείου Design Θεσσαλονίκης, Στέργιος Δελιανής.
Η διάρκεια της έκθεσης ήταν έως τις 15 Ιανουαρίου 2000.