Πρόσωπα στο Αστικό Τοπίο
Μία νέα γενιά καλλιτεχνών από τη Βρετανία
14 Νοεμβρίου 1997 - 11 Ιανουαρίου 1998
Το Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης (σημερινό Μ.Σ.Τ. Κρήτης), οργάνωσε στους χώρους του την έκθεση Πρόσωπα στο Αστικό Τοπίο – Μία νέα γενιά καλλιτεχνών από τη Βρετανία, τα εγκαίνια της οποίας έγιναν την Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 1997.
Η έκθεση πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη και τη συνεργασία του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος και του Βρετανικού Συμβουλίου. Σημαντική ήταν επίσης η συμβολή των Βρετανικών Αερογραμμών στην Ελλάδα και των Lloyd’s of London – Γ. Καραβίας & Συνεργάτες, Ασφάλιση έργων τέχνης. Την διαφημιστική υποστήριξη στο Ρέθυμνο, ανέλαβε ο Ραδιοφωνικός σταθμός TEAM FM.
Την επιμέλεια της έκθεσης είχαν ο Henry Meyric Hughes, κριτικός της τέχνης, ο οποίος διετέλεσε και Διευθυντής του British Council στο Λονδίνο και από ελληνικής πλευράς, η Κατερίνα Γρέγου, ιστορικός της τέχνης.
Οι επιμελητές της έκθεσης συνεργάστηκαν στενά για την επιλογή των καλλιτεχνών και των έργων που παρουσίασαν. Οι δεκαπέντε (15) Βρετανοί καλλιτέχνες που συμμετείχαν στην έκθεση, ήταν ήδη γνωστοί στον διεθνή χώρο της τέχνης:
Richard Billingham, Angela Bulloch, Mat Collishaw, Tracey Emin, Willie Doherty, Anya Gallaccio, Douglas Cordon, Alex Harltley, Mona Hatoum, Gary Perkins, Georgina Starr, Padraig Timoney, Keith Tyson, Gillian Wearing, Catherine Yass.
Ο Henry Meyric και η Κατερίνα Γρέγου, στο εισαγωγικό σημείωμα του καταλόγου σημειώνουν χαρακτηριστικά: «….Συμμεριζόμαστε πλήρως την πίστη στη ζωτικότητα της σημερινής βρετανικής ‘σκηνής’, αλλά αποφασίσαμε ότι θα αποδίδαμε καλύτερα το πνεύμα της αν επικεντρωνόμασταν σε ένα περιορισμένο αριθμό ξεχωριστών καλλιτεχνών και σε ένα θέμα που είναι κεντρικής σημασίας στις αναζητήσεις τους και ταυτόχρονα κατανοητό σε ένα κοινό. ….Ένα κοινό σημείο για πολλούς από τους καλλιτέχνες είναι η αστική ζωή στην ακμή μιας καταναλωτικής κοινωνίας την ώρα που ανατέλλει μία μετά – βιομηχανική εποχή. Γι’ αυτό και υιοθετήσαμε έναν τίτλο που συμβολίζει την αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στην εξωτερική πραγματικότητα και τον εσωτερικό κόσμο της φαντασίας. Ο ‘υπότιτλος’ αναφέρεται στη σύγχρονη ζωή, τον αντίκτυπό της στην κοινωνία και στην (επηρεασμένη) αντίδραση του κάθε καλλιτέχνη.
…Πιστεύουμε ότι η έκθεση θα αποκαλύψει ενδιαφέρουσες ομοιότητες και αντιθέσεις μεταξύ του έργου των νέων καλλιτεχνών από τη Βρετανία και των Ελλήνων συναδέλφων τους της ίδιας γενιάς. Παρατηρείται ασφαλώς μια αυξανόμενη ενασχόληση των καλλιτεχνών σε όλο τον κόσμο με τα τεχνικά μέσα παραγωγής, αναπαραγωγής και μετάδοσης εικόνων και με τις μη παραδοσιακές μορφές παρουσίασης. Το αντίβαρο, όμως, σε μια ‘παγκοσμιοποίηση’ θα είναι οι διαφορετικές παραδόσεις από τις οποίες προέρχονται οι καλλιτέχνες των δύο χωρών και η έντονα προσωπική και ιδιότυπη (συχνά μάλιστα και αυτοβιογραφική) προσέγγιση του κάθε καλλιτέχνη πράγμα που είναι και αυτό χαρακτηριστικό της δεκαετίας του ‘90».
Την έκθεση τίμησε με την παρουσία του ο Μορφωτικός Ακόλουθος της Βρετανικής Πρεσβείας στην Ελλάδας Peter Chenery, ο οποίος ταξίδεψε στην Κρήτη γι’ αυτό τον σκοπό, εκπρόσωποι του Βρετανικού Συμβουλίου και της British Airways που, μαζί με την Εθνική Τράπεζα περιλαμβάνονταν στους χορηγούς της έκθεσης, ο πρώην διευθυντής του τμήματος τέχνης για τον διεθνή χώρο, ιστορικός της τέχνης, Henry Meyric Hughes που μαζί με την Κατερίνα Γρέγου επιμελήθηκαν την έκθεση, η διευθύντρια του ελληνικού γραφείου του Συμβουλίου της Ευρώπης Ζωή Καζαζάκη, εκπρόσωποι του Πανελληνίου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, δημοσιογράφοι από τον Αθηναϊκό Τύπο και την τηλεόραση, θεωρητικοί της τέχνης και καλλιτέχνες που συμμετείχαν στα «Πρόσωπα στο Αστικό Τοπίο» (οι Richard Billingham, που η δουλειά του είναι επικεντρωμένη στα εξαθλιωμένα πρόσωπα της οικογένειας, ο Mat Collishaw, φωτογραφία που αντιπαρατίθεται στην ωραιοποιημένη γλυπτική του 19ου αιώνα, Tracey Emin, με αναφορές στους Κύπριους προγόνους της, Douglas Gordon, με βίντεο-installation που αναφέρεται στους σταρ του σινεμά).
Η διάρκεια της έκθεσης ήταν ως τις 11 Ιανουαρίου 1998 και κατά τη διάρκειά της πραγματοποιήθηκαν ξεναγήσεις για παιδιά και ενήλικες, εκπαιδευτικά προγράμματα, διαλέξεις.
Με αφορμή την έκθεση εκδόθηκε δίγλωσσος κατάλογος.
Πριν την παρουσίασή της στο Ρέθυμνο, είχε παρουσιαστεί ένα μήνα πριν στο Γκάζι και στην Αγγλία με τεράστια επιτυχία.