keramikiphoto

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

Τα Εργαστήρια λειτουργούν καθημερινά από Δευτέρα έως και Σάββατο με απογευματινά ή πρωινά τμήματα.

 

ΠΑΙΔΙΑ:
Ζωγραφική Α΄, Β΄, Γ΄  Δημοτικού
Τα παιδιά μαθαίνουν τις αρχές των Εικαστικών Τεχνών τις οποίες εφαρμόζουν σε μια ποικιλία τεχνικών ανάλογα με τη χρονιά που βρίσκονται (π.χ. ζωγραφική, χαρακτική, μεταξοτυπία, χαρτογλυπτική, γλυπτική, κατασκευές με διάφορα υλικά.
Είναι σημαντικό να  καλλιεργείται η αισθητηριακή επαφή σε όλα τα επίπεδα με ειδικές δημιουργικές ασκήσεις (π.χ. το σκληρό, το μαλακό, το ζεστό, το κρύο, το ανοιχτόχρωμο, το σκουρόχρωμο, το θαμπό, το γυαλιστερό, κ.α.).
Χρησιμοποιούνται απλά εύχρηστα και ποικίλα υλικά, όπως χαρτί, χαρτόνι, κουτιά, δαχτυλομπογιές, νερομπογιές, κραγιόνια, κάρβουνα, μαρκαδόροι, πηλός, ζυμάρι, πλαστελίνη  και άλλα, φυτικά υλικά, ανακυκλώσιμα υλικά,κατάλληλες τεχνικές για μικρά παιδιά, πειραματισμοί.
Επιπλέον επιδιώκεται το παιδί να μάθει να:

  • ερευνά και να χρησιμοποιεί υλικά, τεχνικές και τρόπους για τη δημιουργία έργων και να αποκτά δεξιότητες,
  • αναπτύσσει ιδέες και να εκφράζει συναισθήματα μέσα από την πορεία της καλλιτεχνικής δημιουργίας του,
  • αναπτύσσει κατανόηση ότι τα έργα τέχνης εκφράζουν απόψεις, αξίες και ιδέες του πολιτισμού  μας και άλλων πολιτισμών,
  • χρησιμοποιεί πηγές και πληροφορίες για απλές και ύστερα για πιο σύνθετες καλλιτεχνικές εργασίες,
  • αναγνωρίζει  το περιεχόμενο, τη μορφή και τον τρόπο παρουσίασης  του έργου τέχνης,
  • αναγνωρίζει ορισμένα μορφικά στοιχεία σε έργα τέχνης και αργότερα ερμηνεύει  απλά.


Ζωγραφική (κούκλες - κατασκευές) Δ', Ε΄, Στ΄Δημοτικού

Αρχιτεκτονική Δ' Ε΄, Στ΄Δημοτικού
Η διαφύλαξη και η ενίσχυση της ποιότητας του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος είναι μία ζωτική ανάγκη για κάθε συγκροτημένη κοινωνία. Η προσπάθεια αυτή έχει πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας αν ξεκινήσει από την παιδική μας ηλικία, διαμορφώνοντας έτσι από νωρίς μία γενική θετική διάθεση αντιμετώπισης των θεμάτων αυτών. Τα Εικαστικά Εργαστήρια παρέχουν τη δυνατότητα σε παιδιά 4ης, 5ης και 6ης Δημοτικού να ξεκινήσουν από νωρίς την προσπάθεια κατανόησης του αρχιτεκτονικού φαινομένου, κύριου φορέα ικανοποίησης της κοινωνικής ανάγκης για ένα βιώσιμο και αειφόρο περιβάλλον. Το μάθημα δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να διερευνήσουν παίζοντας (μέσα από μία διδακτική που θα συνδυάζει γόνιμα την μάθηση με το παιχνίδι) θέματα όπως:

  • Τί είναι αρχιτεκτονική;
  • Τί είναι κατοίκηση;
  • Τί είναι η πόλη;
  • Πώς ζουν μαζί οι άνθρωποι χωρίς να ενοχλούν ο ένας τον άλλο;
  • Πώς μπορούμε δουλεύοντας μαζί να φτιάξουμε μία όμορφη πόλη;

Θα έχουν την ευκαιρία να βρουν την ουσία της αρχιτεκτονικής μέσα από συλλογικά παιχνίδια και συνεργασίες. Παράλληλα θα μπορέσουν να διδαχθούν πρακτικά θέματα που θα τα βοηθήσουν να αποκτήσουν άποψη και γνώση για την οργάνωση αρχιτεκτονικών χώρων (π.χ. παιδικό δωμάτιο). Το μάθημα συμπληρώνεται με σεμινάριο πάνω στην ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος με ιδέες-προτάσεις για την βελτίωσή του.

Κεραμική Α΄, Β΄, Γ΄ Δημοτικού
Σκοπός του τμήματος είναι να διδάξει στα παιδιά τις βασικές αρχές των τεχνικών, των υλικών, των μέσων, των εργαλείων κτλ. που χρησιμοποιούνται στην κεραμική και την πηλοπλαστική. Τα τέσσερα στοιχεία της φύσης, τα χέρια και η φαντασία του παιδιού συντελούν στη δημιουργία κεραμικών. Η επαφή των παιδιών με τον πηλό γίνεται παιχνίδι. Με αυθορμητισμό και φαντασία το παιδί δημιουργεί διάφορες κεραμικές μορφές ανάλογες με το θέμα της άσκησης όπως πιάτα, ζωάκια, μάσκες, επιτοίχια, mobil, χάντρες, αρχαία παιχνίδια, κούκλες κτλ.

 

Κεραμική Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄Δημοτικού
Τα παιδιά μαθαίνουν τις ιδιότητες και τις δυνατότητες του υλικού καθώς και τις διάφορες τεχνικές (μακαρόνι, μπάλα, φύλλο) και τη διαδικασία κατασκευής αντικειμένων (πλάσιμο, στέγνωμα, ψήσιμο, διακόσμηση).   
Εμπλουτίζουν με νέα στοιχεία την εικαστική τους έκφραση και ευαισθησία, ενώ παράλληλα ασκούν και αναπτύσσουν: φαντασία, εφευρετικότητα, μυϊκό συντονισμό (χέρι - μάτι) επιδεξιότητα δακτύλων, παλάμης, υπομονή, επιμονή.

Δημιουργικά δίωρα Κεραμικής & Ζωγραφική σε μαθητές 
Το τμήμα αυτό λειτουργεί στο πλαίσιο συνεργασίας του Μ.Σ.Τ. με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Ρεθύμνου. Τα μαθήματα προγραμματίζονται με πρωτοβουλία του δασκάλου των μαθητών και στοχεύουν στο να μυήσουν τους μαθητές στις βασικές αρχές των τεχνικών της κεραμικής.


Προπαρασκευαστικό ελεύθερου σχεδίου, Αρχιτεκτονικής- ΤΕΙ-Κ. Τεχνών
Στο  τμήμα αυτό οι μαθητές προετοιμάζονται εντατικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις στο ειδικό μάθημα του ελευθέρου σχεδίου που θα τους εξασφαλίσει την επιτυχή πρόσβασή τους στις σχολές που επιθυμούν να εισαχθούν. 
Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές  διδάσκονται τις βασικές αρχές  του ελεύθερου σχεδίου, υλικά και μέσα σχεδίασης, μορφή αντικειμένων και χώρος, παρατήρηση και ανάγνωση μορφών και χώρου, προσαρμογή του θέματος στο χαρτί, μέγεθος και τοποθέτηση θέματος στη σχεδιαστική επιφάνεια, σημείο - γραμμή - περίγραμμα – φόρμα, δομή του θέματος, άξονες – κλίσεις, μετρήσεις - συγκρίσεις - υπολογισμοί – αναλογίες, τονικότητα, γραφή κτλ.
Στις πανελλήνιες εξετάσεις ζητείται από τους υποψηφίους:

  • Η οργάνωση της σχεδιαστικής επιφάνειας, δηλαδή η τοποθέτηση του θέματος και η σύνθεσή του.
  • Η σχεδιαστική ακρίβεια των αναλογιών και των κλίσεων του θέματος.
  • Η απόδοση των τονικών διαβαθμίσεων του θέματος.

Το θέμα των εξετάσεων, αποτελείται από μία σύνθεση –χρηστικών κυρίως- αντικειμένων (π.χ. καρέκλες, σκάλες, πλαστικά δοχεία, μπουκάλια, υφάσματα), τοποθετημένα πάνω στην έδρα διδασκαλίας, παράλληλα προς τον πίνακα και σε  μικρή απόσταση από αυτόν.
Οι μαθητές μας, διδάσκονται αρχικά πάνω σε απλές συνθέσεις και σταδιακά σε πιο σύνθετες, τις αρχές του ελευθέρου σχεδίου, την ορθή μεταφορά αναλογιών (μετρήσεις με τη βοήθεια της σχεδιαστικής βελόνας), την απόδοση του όγκου και της υφής των αντικειμένων (με τη σωστή εξάσκηση για τη μεταφορά των απόλυτων και των φαινομενικών τόνων).
Η διδασκαλία του Ελεύθερου Σχεδίου, δεν έχει ως περιεχόμενο μόνο τη μάθηση των υλικών μέσων σχεδίασης, την ικανότητα γραφής και αποτύπωσης ή την απόκτηση σχεδιαστικής ευχέρειας. Αποσκοπεί, κυρίως, στην  εκμάθηση ενός συστήματος οργάνωσης της αντίληψης, της αναλυτικής και συνθετικής σκέψης, της εικαστικής άποψης και γενικότερα, στη διαμόρφωση μιας προσωπικής αισθητικής εικόνας για την πραγματικότητα και για τον “κόσμο” που μας περιβάλλει. Ωστόσο η ακαδημαϊκή αυτή αντιμετώπιση του Ελεύθερου Σχεδίου δεν αφαιρεί  από τον μαθητή τον προσωπικό χειρισμό της τεχνικής ούτε του προσφέρει έτοιμες λύσεις.


Προπαρασκευαστικό γραμμικού σχεδίου
Το μάθημα Γραμμικό Σχέδιο είναι ένα από τα ειδικά μαθήματα για την εισαγωγή τόσο σε σχολές Ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όπως στην Αρχιτεκτονική όσο και σε σχολές Ανώτερων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, όπως στα τμήματα: Διακόσμησης, Γραφιστικής, Συντήρησης Έργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων, Φωτογραφίας και Γραφικών Τεχνών.
Στο χώρο της εκπαίδευσης το Γραμμικό Σχέδιο στην πιο εξειδικευμένη μορφή του, ως Τεχνικό και ως Αρχιτεκτονικό Σχέδιο, αφορά όλους και κυρίως εκείνους που θα συνεχίσουν τις σπουδές τους σε σχετικές σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Σχέδιο, στο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οδηγεί όσους και όσες το μαθαίνουν στο να γίνουν ικανοί να αντιλαμβάνονται και να αναπαριστούν γεωμετρικά σχήματα, αντικείμενα και μορφές, χωρίς βέβαια να δίνει τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις για τη συνολική μελέτη ενός έργου ή ενός αντικειμένου. 0 σκοπός του μαθήματος του Γραμμικού σχεδίου  είναι να αποκτήσουν οι μαθητές τις ικανότητες εκείνες που θα τους επιτρέψουν να αντιλαμβάνονται και να αναπαριστούν με τη βοήθεια της γλώσσας του σχεδίου γεωμετρικά σχήματα, αντικείμενα και μορφές, σύμφωνα πάντοτε με τις καθιερωμένες συμβάσεις και χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα όργανα, μέσα και υλικά.



ΕΝΗΛΙΚΕΣ:
Ζωγραφική ενηλίκων (αρχάριοι )
Το τμήμα αυτό το παρακολουθούν οι ενήλικες που δεν έχουν κάποια προηγούμενη εμπειρία στη ζωγραφική. Σκοπός του μαθήματος είναι να διδάξει στους συμμετέχοντες τις βασικές αρχές των τεχνικών, των υλικών, των μέσων, των εργαλείων κτλ. που χρησιμοποιούνται στην ζωγραφική αλλά και στις εικαστικές τέχνες γενικότερα.  
Επίσης επιδιώκεται  να εισαχθούν οι ενήλικες  στις πιο σημαντικές παραμέτρους της εικαστικής έκφρασης θεωρητικά και πρακτικά για δημιουργηθούν τα απαραίτητα κίνητρα και  εφόδια που θα τους επιτρέψουν να ασχοληθούν δημιουργικά με τις εικαστικές τέχνες.
Ζωγραφική ενηλίκων (προχωρημένοι)
Έχοντας ήδη περάσει από το τμήμα αρχαρίων οι ενήλικες στο τμήμα αυτό καταβάλλεται προσπάθεια να βελτιώσουν τις διάφορες τεχνικές που τους ενδιαφέρουν, καθώς και να εμπεδώσουν ένα προσωπικό ύφος έκφρασης και θεματολογίας. Επιπρόσθετα, επιδιώκεται η ενίσχυση των καλλιτεχνικών ενδιαφερόντων των εκπαιδευόμενων, και η επαφή με διαφορετικά υλικά μέσα που θα τους επιτρέψουν να ανακαλύψουν τους τρόπους εικαστικής έκφρασης που προτιμούν.
Σε γενικές γραμμές στόχοι των τμημάτων ζωγραφικής ενηλίκων είναι:

  • Η εκφραστικότητα.
  • Ο πειραματισμός
  • Η γνωριμία με τα υλικά  και η ανακάλυψη των εκφραστικών δυνατοτήτων  τους.
  • Η εξοικείωση με την εικαστική γλώσσα και η κατανόηση της.
  • Η καλλιέργεια των ιδιαίτερων δεξιοτήτων που απαιτούνται, σε επίπεδο τεχνικής και αντίληψης, με στόχο το ολοκληρωμένο έργο τέχνης.
  • Η επαφή με την παγκόσμια ιστορία της τέχνης.
  • Η συζήτηση, η ανταλλαγή και η συνύπαρξη των ανθρώπων, που επιλέγουν να αναμετρηθούν με τον εαυτό τους, σε αυτό το γοητευτικό πεδίο μάχης.

Ζητούμενο δεν είναι το αριστούργημα, αλλά η αναζήτηση, η εύρεση και η διατύπωση λύσεων σε εικαστικά ζητήματα. Είναι το κέρδος που αποκομίζει ο καθένας, από την δραστηριοποίησή του σε μια δημιουργική κατεύθυνση.  


Κεραμική ενηλίκων
Σκοπός του τμήματος είναι να διδάξει στους συμμετέχοντες τις βασικές αρχές των τεχνικών, των υλικών, των μέσων, των εργαλείων κτλ. που χρησιμοποιούνται στην κεραμική και την πηλοπλαστική. Πιο συγκεκριμένα: Κεραμική τεχνολογία, ορολογία πηλού - είδη πηλού - υαλώματα (κατασκευή υαλωμάτων με προσθήκη οξειδίων) - κατασκευή χρωματιστών μπατανάδων - είδη ψησίματος Ιστορία κεαμικής τέχνης: Νεολιθική εποχή - κυκλαδική - μινωική - μυκηναική - βυζαντινή κεραμική - σύγχρονες τάσεις. Θεωρητική-πρακτική κατάρτιση κατασκευής υαλωμάτων μπατανάδων κτλ. Θεωρητική-πρακτική κατάρτιση της ιδιαίτερης και γοητευτικής τεχνικής ψησίματος Raku κτλ.


Εργαστήριο Καλλιτεχνικού Κοσμήματος (αρχάριοι - προχωρημένοι)

Στόχος  είναι η ενθάρρυνση των ατόμων  που θέλουν να ασχοληθούν με τη δημιουργία καλλιτεχνικού κοσμήματος με μέταλλο, σύρμα, ημιπολύτιμους λίθους κ.ά. Από την απαρχή του κόσμου, για τον άνθρωπο ο χρυσός θύμιζε τη λάμψη του ηλίου και το ασήμι τη λάμψη της σελήνης. Το κόσμημα είναι έτσι ένα έργο τέχνης, σύμβολο πλούτου, δύναμης και ομορφιάς. Δουλεύοντας με αλπακά, χαλκό και ορείχαλκο δημιουργούμε με την φαντασία μας τα στολίδια μας. Στο τμήμα εφαρμόζουμε κλασικές τεχνικές αργυροχρυσοχοϊας παντρεύοντάς τες  με σύγχρονα υλικά, με σκοπό τη λεπτομέρεια και το καλαίσθητο αποτέλεσμα.  


Κούκλες: Κατασκευές για ενήλικες



Εργαστήριο Αρχιτεκτονικής
Το Εργαστήριο αυτό θέλοντας να δημιουργήσει μία πλατφόρμα σκέψης και προβληματισμού σε διάφορα θέματα, οργανώνει σεμινάριο σχεδιασμού.


Μαθήματα  ιστορίας τέχνης

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων ιστορίας της τέχνης θα γίνει μια γενική εισαγωγή στην ιστορία της τέχνης, ακολουθώντας τη λογική και τα πρότυπα της δια βίου εκπαίδευσης. Με αυτόν τον τρόπο οι συμμετέχοντες -ανεξαρτήτου ηλικίας και φύλου- θα μπορέσουν να έλθουν σε επαφή με βασικούς όρους θεωρίας της τέχνης και να εξοικειωθούν με τα κύρια χαρακτηριστικά των διαφόρων κινημάτων, τάσεων, εποχών από την προϊστορία και τον αρχαίο κόσμο έως την τέχνη του βυζαντίου, του μεσαίωνα, της αναγέννησης, αλλά και την τέχνη του 16ου, 17ου, 18ου, 19ου, 20ού και 21ου αιώνα. Με το πέρας της εισαγωγικής αυτής προσέγγισης στις έννοιες και στις περιόδους της ιστορίας της τέχνης θα λάβουν χώρα κάποια ειδικότερα «σεμινάρια», επικεντρωμένα σε θεματικές που άπτονται των σύγχρονων εικαστικών αναζητήσεων.

Καλοκαιρινά τμήματα
Κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου (Ιούνιος – Αύγουστος) πραγματοποιούνται καλοκαιρινά μαθήματα για παιδιά και ενήλικες.
Μαθήματα καλλιέργειας της φαντασίας, της δημιουργικότητας και αναζήτησης της γνώσης, με ποικίλους τρόπους εικαστικών τεχνών.


Παράλληλες εκδηλώσεις
Κατά τη διάρκεια των ετήσιων καλλιτεχνικών προγραμμάτων πραγματοποιούνται εκπαιδευτικές επισκέψεις σε διάφορα άλλα μουσεία, χώρους τέχνης, εργαστήρια  κλπ.  Επιπλέον οι μαθητές συμμετέχουν με έργα τους σε διαγωνισμούς Ζωγραφικής ή άλλες εκδηλώσεις (εκθέσεις, Χριστουγεννιάτικες ή αποκριάτικες δραστηριότητες δήμου Ρεθύμνου, κλπ).


Εκθέσεις των Εργαστηρίων
Με το πέρας κάθε χρονιάς διοργανώνεται έκθεση όπου εκτίθενται τα έργα των μαθητών όλων των τμημάτων δημιουργικής απασχόλησης, με ένα τουλάχιστον έργο. Μέρος των έργων της έκθεσης παραμένουν στο αρχείο του Εργαστηρίου και χρησιμοποιούνται ως κάρτες ή ημερολόγια ή  συμμετοχές του Εργαστηρίου σε εκθέσεις κ.α.


Αυτή την περίοδο εξαιτίας των ειδικών συνθηκών που επικρατούν λόγω του Covid-19, η υλοποίηση των μαθημάτων στα Εικαστικά Εργαστήρια, θα γίνεται λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), τις οδηγίες του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και τους κανόνες λειτουργίας των σχολικών μονάδων (υποχρεωτική χρήση μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικούς, τήρηση μέγιστων δυνατών αποστάσεων, αποφυγή συγχρωτισμού, καθαρισμός αιθουσών, επιφανειών και εξοπλισμού μετά από κάθε χρήση, εξασφάλιση επαρκούς φυσικού αερισμού των αιθουσών καθώς και χρήση αντισηπτικού).